122 let ke Škodě Kodiaq

Ne každý může říct, že Škoda je s ním spjatá tak, jako to můžu říct já. Ne každý pracoval v jejich továrně. Ne každý má předky, kteří pracovali v továrně z dnešního pohledu progresivní automobilové značky, která přinejmenším ve střední Evropě tvoří dějiny auto průmyslu. A ne každý může říct, že jeho pra pra děda byl mistrem učňů v padesátých letech, do doby než ho komunistický režim odstavil. Říkávalo se mu táta učňů.

skoda-popularŠkoda Popular (1939) je první škodovka, kterou jsem řídil již jako malý kluk u dědy v garáži. Občas jsem potají chodil do dědovo zabarikádované garáže a jako „řídil“ toto předválečné auto. Bylo to neuvěřitelně vzrušující. I když nevím, jestli víc „řídit“ auto nebo to, že mě děda nachytá.

Škoda 100 (1969-77) bylo auto mého druhého dědy a jediné co si pamatuju, je šílená jízda z Prahy do Plzně a zpět. Klobouky a čepice na hlavě, aby nám nebyla zima.

skoda-100-ltyp-722-1973

skoda-1000mbZa to Škoda 1000MB (1964-69), kterou později vlastnil otec, si pamatuju celkem dobře. Designově na tu dobu fakt pěkný auto. Otec auto dost často opravoval. Když nevěděl jak vyměnit žárovku u zadní světla, objevili se u mne schopnosti prostorového vidění a poradil jsem mu, kde najít ten šroubek na jeho odmontování. Celkem ho to překvapilo. Docela jsem to auto měl rád, do té doby než se mu jednoho dne zadřela převodovka a my museli šlapat několik kilometrů do nejbližší vesnice na autobus. Tento model jsem vždycky chtěl předělat do moderní verze 2000MB ve stylu Mercedesu, ale nikdy na to nedošlo. Škodovka si holt jede to svý.

skoda-felicia1Se Škodou Felicia (1994-2001) jsem dělal v 18ti řidičák. Učil jsem se na obou faceliftových verzích Felicie, ale o nějaký ten rok dříve jsem díky dědovi i babičce, kteří pro automobilku také pracovali, dělal přes prázdniny v lakovně. Na lince se sunula holá karoserie jen v základové barvě a mým úkolem bylo na vybrané otvory v karoserii lepit nějakou šílenou plastelínu, aby Plastizol určený k nástřiku podvozku nestříkal dovnitř karoserie. Palec jsem z toho měl jak přadlenka, ale byla to jedinečná příležitost si kromě vydělání slušných peněz na studenta, vyzkoušet také něco nového a především možnost vidět celý proces vývoje auta.

skoda-felicia-production

skoda-octaviaŠkodu Octavia (1. generace 1996-2000) jsem řídil později již jako zaměstnanec jedné firmy a prosil našeho řidiče, se kterým jsem rozvážel zboží, aby mě nechal řídit. Zpočátku se zdráhal, ale časem mě nechal jezdit delší a delší trasy a bylo to skvělý pocit řídit pořádné auto, když máte čerstvý řidičák. Jednou jsem měl trochu na mále při předjíždění, ale i jako cucák jsem to nakonec zvládnul, i když můj starší kolega z toho málem dostal infarkt. A v jeho věku by to nebylo nic neobvyklého.

Když jsem jeden čas bydlel v Mladé Boleslavi, vyzkoušel jsem si tentokrát práci v montovně jako řadový zaměstnanec, kdy z haly vyjíždí kompletní Octavia (od roku 2004). Na lince jsem si vyzkoušel víc úkonů. Ten podle mě nejtěžší bylo zavřít plastový kryt kabelů v motorové části vozu. Ono to vypadá možná jednoduše, ale vždy když přijel model s automatickou převodovkou, museli jste do stejného prostoru vtěsnat o třetinu víc kabelů než u vozů s manuální převodovkou a to nebyla žádná sranda. Párkrát kvůli mně museli zastavit celou linku, aby problém ve finální fázi, než auto vyjelo z haly, vyřešili. A tak mě pak přeřadili na ohýbání brzdových lanek. Nikdy jsem moc nepochopil k čemu je tento úkon dobrý. I zde museli párkrát zastavovat linku a tak jednou mistr přišel a povídá. „Je v něčem nějaký problém?“ „Ne, není.“ Odpovídám mu. A on na to; “Tak půjdeš na jiný úkon.“ A já mu říkám; „nechte mě tady a já už zítra nepřijdu.“ A nepřišel jsem. Tu práci jsem tam dělal týden. Nejkratší zaměstnání v mém životě.

skoda-rapid-130Škodu 130 (1984-1988) jsem si koupil jako svý vůbec první vlastní auto, když jsem potřeboval jezdit do práce. Jednalo se modernizovaný model Škody 120 (1980-1990 vyráběné různé verze). Protože všechny modely vypadaly v podstatě stejně (kromě vyobrazeného Rapidu) všichni jí lidově říkají „stodvacítka“ nebo „stodváca“ bez ohledu na model. Příběhů s tímhle autem by vyšly na romány.

skoda-superbBydlení v Mladé Boleslavi má občas i zajímavé a vtipné momenty. Občas bylo zajímavé poslouchat sousedovic historky, jako např. když si potřebovali v Česaně vypůjčit Škodu Superb (2001-2008), aby vyzvedli někoho důležitého. A tak jeden z jeho kolegů volá slečně, která se stará o interní půjčování firemních aut. „Slečno, potřebujeme Škodu Superb.“ A slečna na to. „My tu nemáme Škodu Superb.“ „Jak, že nemáte Škodu Superb? Slečno, my ty auta vyrábíme!“ zareagoval kolega.

skoda-fabiaŠkoda Fabia (1999-dodnes). Díky svému zaměstnání jsem měl možnost si toto auto užít při služebních jízdách po Česku, ať už to bylo z Prahy do Brna, Ostravy, Plzně, Hradce a dalších měst. Byla to radost jezdit s tímhle autem na služební cesty. Všechno bylo tak tiché a pohodlné. Jediné co občas řvalo, bylo rádio. Ovšem ta nejlepší jízda s Fábií byla na paloučku u lesa. To by člověk nevěřil, kolik je na zadním sedadle místa.

Škoda za ta léta co jí vlastní Volkswagen udělala ohromný pokrok ve svém rozvoji a je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku. Kromě hlavního závodu v Mladé Boleslavi mají továrnu ve Vrchlabí, Kvasinách, Rusku, Číně, Indii a Slovensku. Ten pokrok je enormní a můžete ho vidět téměř všude a na všem co Škoda dělá.

skoda-kodiaq1Některé výrobní závody Škody však už nevyrábí jen Škodu, ale i Seaty vč. jejich SUV a to na podobné platformě jako nové SUV Kodiaq (2016). A musím sám uznat, že od výroby Škody Yeti je tahle automobilka čím dál lepší. Design aut od slovenského designéra Jozefa Kabáně je nadčasový a revoluční stejně tak jako Kodiaq v historii Škodovky. I když mě osobně se název moc nelíbí. Podle firemního propagačního videa se Škoda inspirovala pro Evropany na vzdálené Aljašce ve vesničce se jménem Kodiak. Vesničku najdete i na Google maps. Neřeknu vám víc ke specifikaci, ani jak jezdí. Od toho tu jsou jiní. Ale jsem přesvědčen, že to bude pohodlná cesta, ať už se s autem vydáte na silnice, do terénu, do horských oblastí nebo na Aljašku. Já věřím, že Škoda se dostane i na US trh a i amíci jí začnou milovat tak jako stávající i budoucí majitelé těchto vozů.

 

Toto není PR článek na vozy Škoda Auto, pouze hrdost na svůj Český původ a značku, která mne ať už chci nebo ne provází celý život.

Napsal: Lord Charles

Fotky poskytla Škoda Auto a.s.