Stávající pandemická situace, a dovolujeme si říct i katastrofální způsob, jakým ji česká vláda řeší, dává všem pořádně zabrat. To však neznamená, že byste měli, pokud podnikáte, skončit. Byť se bude jednat u každého podnikatele o velmi individuální situaci. Přesto, jak se říká, všechno špatné pro něco dobré a my věříme, že i tato krizová situace může přinést zajímavé podnikatelské příležitosti.
Najít cestu k rozvoji je těžké a náročné. A i když čerpání půjčky bude asi to první, co zpravidla každého českého podnikatele napadne, my jsme přesvědčeni, že půjčka by měla být až to poslední řešení k rozjetí nebo rozšíření vašeho podnikání.
Bohužel za poslední rok se mnoho změnilo a mění se i způsob obchodování. Nebudeme si nic nalhávat. Firmy, které investovaly do svého zázemí, marketingu, zajímavých, a především online služeb a své značky, mají mnohem větší šance na překonání krize než malý lokální bezejmenný obchůdek, který zná jen pár místních. Nedej Bože, aby přišla větší a silnější konkurence, která váš byznys pošle k šípku.
Tím nechceme říct, že by se i malý obchůdek nemohl stát v budoucnu mezinárodním konglomerátem. Takovýmto podnikatelům s velkými cíli fandíme a držíme pěsti, obzvláště pokud jejich podnikání bude mít pozitivní dopad na širokou veřejnost.
Pokud tomu, co děláte, věříte a máte vyšší cíle než jen mít lokální firmičku a přežívat od výplaty k výplatě, tak vám přinášíme seznam několika možností, jak váš byznys posunout na vyšší level.
Business angels
Drobní investoři, kterým se také říká obchodní andělé nebo anglicky business angels, hledají zajímavé projekty, které jim zhodnotí jejich volné finanční prostředky a kterými zároveň podpoří lokální nebo i mezinárodní byznys. Důvody, proč tito lidé investují, jsou různé. Najít svého obchodního anděla možná nebude úplně snadné, protože se mnoho z nich touto činností nijak nechlubí, přesto šance jsou.
Chce to mluvit s lidmi, seznamovat se s novými, a hlavně těmi správnými lidmi, kteří vás dovedou ke vhodnému investorovi. Pro ty, co preferují a v současné době to ani jinak nejde, online prostředí, doporučujeme vyzkoušet následující stránky, sociální síť LinkedIn nebo se investory pokusit vygooglit. Co business angels od start-upů vyžadují si můžete přečíst např. v tomto článku.
Business angels jsou vhodnější pro menší firmy nebo začínající start-upy, které mají se svým podnikáním dlouhodobý plán, jsou inovativní nebo zaplňují díru na trhu.
Venture capital-private equity
Pro zavedenější podniky se nabízí možnost oslovit některé z Private equity společnosti nebo Venture kapitálové fondy, které se stanou společníky ve vaší firmě a poskytnou vám své znalosti a zkušenosti na rozvoj podnikání. Po zpravidla 3 až 7 letech investor svůj podíl ve vaší firmě prodá. Stejně tak jako business angels by vaše firma měla být svým podnikáním jedinečná a inovativní, aby investora zaujala. Začít s vyhledáváním takovýchto fondů můžete na stránkách české asociace
Crowdfunding
Pokud máte zajímavý nápad na produkt nebo umění, můžete zkusit vybrat peníze přes crowdfundingovou kampaň. Kampaň by měla být dostatečně zajímavá a jedinečná. U crowdfundingu bude hodně záležet na vašich úspěšných aktivitách na sociálních sítích, bez kterých se neobejdete. Sdílení a podpora od přátel a kolegů bude u většiny kampaní nezbytný základ.
Crowdfundigové kampaně můžete zkusit rozjet na různých platformách. Je-li váš projekt kreativní, lze využít např. Kickstarter nebo HitHit.
Je-li vaše kampaň spíše obchodního rázu, existují i investiční crowdfundingové platformy. V Česku je to např. Fundlift. V zahraničí existují třeba Seedrs, Crowdcube a mnoho dalších.
Sloučení firem
Nemusí se jednat o společnosti milionových obratů. Ve hře jsou i malé podniky, jejichž jednatelé se domluví na sloučení svých aktivit. Z původních konkurentů se stanou partneři s produkty a službami, které získají konkurenční výhodu oproti dalším malým samostatným firmičkám ve stejném oboru.
Výhodou bude společná strategie firmy, stejný brand, úspora výdajů a množstevní slevy u dodavatelů při nákupu zboží a vybavení. V neposlední řadě oceníte i to, že máte někoho dalšího, s kým můžete řešit aktuální problémy. Na běžně se vyskytující potíže spojené s chodem firmy už nebudete sami.
Najít dalšího podnikatele, který by se chtěl sloučit, nebude jednoduchá záležitost. Vyžaduje to spoustu komunikace a hledání potenciálních partnerů, se kterými si budete muset vzájemně padnout do oka. Sloučení byste neměli v žádném případě podcenit, ani uspěchat.
Finanční audit jednotlivých firem či podnikatelů, soupis majetku a komplexní právní ošetření tohoto sloučení bude nutný základ.
Přeměna na franšízu
Máte-li fungující podnik, a především zkušenosti s daným oborem, v úvahu připadá transformace firmy, či spíše provozovny, na franšízu. Na výběr je několik možností podle toho, která vám bude vyhovovat nejvíc.
a) Přijmete zaběhlý koncept. Stabilita známé značky vám může dopřát klidnější spaní. Jste-li ochotni vzdát se zčásti své podnikatelské svobody a budete-li dodržovat pravidla franšízové sítě, do které jste se přidali, může být tento způsob podnikání správným posunem kupředu. Výhodou je podpora ze strany franšízy.
b) Máte-li jednu či více provozoven (např. vzniklých i sloučením firem, viz bod výše) a zajímavou značku, můžete se stát tím, kdo bude svůj franšízový koncept prodávat dál. Kromě příjmů ze svých provozoven budete vydělávat i z prodeje franšízových licencí dalším franšízantům.
c) Můžete koupit master franšízu ze zahraničí a tuto licenci prodávat dál.
Více o franšízingu a jeho možnostech najdete zde
Vstup na burzu cenných papírů
Jste-li zavedená společnost, která dosahuje zajímavých obratů a máte nadějné plány do budoucna, transformace na akciovou společnost a upsání se na některé z burz vás posunou na úplně jiný level. Zvolit můžete pražskou burzu cenných papírů. Máte-li mezinárodní zájmy, zkuste Londýn nebo USA.
Jde o mnohem zajímavější a prestižnější lokace, kde lze upsat akcie své společnosti s mnohem širším spektrem investorů, jež můžete oslovit. Každá burza má své podmínky, které firmy musí splnit, aby na trh mohly vstoupit. Najdete je zpravidla na jejich stránkách. Praha, Londýn, Nasdaq, Nyse.
Počítejte s tím, že vstup na burzu a příprava IPO vás bude něco stát a zabere také několik měsíců příprav a budování marketingu.
Nevíte-li, co je IPO nebo vás zajímá spíše investování, čtěte naši rubriku o investování.
Vystavení dluhopisů
Každá zaběhnutá firma může vydat dluhopisy, které pokryjí její rozvoj za mnohem flexibilnějších podmínek, než když získají úvěr od banky. Nemluvíme jen o výši úroku, který by u dluhopisů měl reflektovat úspěšnost a stabilitu firmy. U menší, neznámé firmy bude úrok, který firma nabídne investorům, aby je zaujala, vyšší než např. u společnosti ČEZ, protože v tomto případě se jedná o zavedenou stabilní společnost.
K vydávání dluhopisů se váže zákon 190/2004 Sb. Zákon o dluhopisech.
Dluhopisy mohou být vydávány ve třech režimech:
Veřejná podlimitní nabídka, kdy objem emise nesmí přesáhnout ekvivalent 1 mil. EUR
Veřejná nabídka s prospektem, kdy prospekt musí být schválen ze strany ČNB
Neveřejná nabídka, přičemž počet oslovených investorů nesmí přesáhnout 149
Zajímavým projektem je např. Dluhopisomat nebo Topdluhopisy
Půjčka
I přesto, že půjčka bývá tou první věcí, na kterou většina lidí a podnikatelů při řešení problémů nebo rozvoje pomyslí, měla by být až posledním řešením. Chtě nechtě, i tato forma firemního financování patří do našeho seznamu. Rozhodnete-li se do půjčky jít, přečtěte si řádně smlouvy. Banky občas mají tendenci firmu, které poskytnou úvěr, v některých věcech omezovat, aby si ohlídaly svou investici.
Leasing
Rozhodli jste se investovat do svého firemního vybavení a výše uvedené možnosti vám z jakéhokoliv důvodu nevyhovují? Pak může zkusit nové vybavení leasnout. V dnešní době je možné na leasing pořídit téměř vše, a to od aut, strojů a nábytku až po software. Chce to jen najít tu správnou leasingovou společnost, která se zaměřuje právě na to, co potřebujete.
Prodej firmy
Ne vždy se další investování a rozšiřování do firmy vyplatí. Někdy nevíte, jak dál nebo jakou cestu zvolit. Možná toužíte po zaslouženém odpočinku, ale nechcete firmu zavírat. Jednou z možností, jak zachovat, co jste vybudovali, nebo jak posunout byznys do úplně nové dimenze, je firmu prodat.
Obvykle se vyplatí větší, zpravidla zahraniční společnost, které by se vaše aktivity, zákazníci, prostory apod. mohly hodit. Podaří-li se vám tuto aktivitu dotáhnout úspěšně do konce, můžete být slušně za vodou. Poslední významný český exit zakladatele firmy byl např. prodej společnosti Webnode.
Přejeme hodně štěstí s udržením a rozvojem vašeho podnikání.