10 způsobů jak modernizovat Českou Poštu.

Když jsem otevřel webové stránky České Pošty, začal jsem si procházet její služby a přemýšlel, která jejich služba by byla natolik zajímavá, abych jí využil, i když ji úplně nepotřebuju. Čím mě zaujmou, abych využil jejich další služby. Ne protože musím, protože nemám jinou možnost, ale proto, že chci, protože chci být toho součástí. Protože je to firma, které bych mohl důvěřovat. Můj závěr? Žádná.

Tak jsem koukal na jejich stránky dál a přemýšlel, proč jejich služby nechci využít, aby mi došlo, co by tento národní moloch měl nebo alespoň mohl změnit. I přesto, že Česká pošta má stránky hezké a přehledné, kde lidé najdou, co potřebují, překypují stránky hromadou zbytečných informací, které ne vždy vedou k objednání. To by měl být směr, kterým by se jejich webové stránky měli vydat.

Česká pošta z mého pohledu jedná zastarale v mnoha ohledech. Organizace může nabídnout nepřeberné množství zajímavých moderních služeb zákazníkům, které by jim usnadnili život a kterými by si pošta mohla slušně přivydělávat a zároveň zlepšovat své jméno, které nemusí být známé jen v Česku.

  • Pobočky. Co se mi na poště líbí, je nový design jejich poboček, které jsou umístěné v nákupních centrech. Určitě by šli ještě vylepšit, ale doufám, že snaha pošty bude tímto stylem zmodernizovat všechny její pobočky, které bude pro zákazníky mnohem příjemnější navštěvovat. Asi jako většinu zákazníků mne vždycky přepadne vlna stresu z návštěvy pošty a ztráta času strávených ve frontách.

 

  • Franchising. Na tomto už pošta částečně pracuje. Je to jedna z cest jak služby pošty mohou být v každé vísce a zároveň být finančním přínosem pro obec stejně tak úlevou pro poštu. Nabízí se tu i možnost mít více byť menších poboček blíže zákazníkům. Takové rozšiřování by pak záleželo na službách, které by pobočky nabídly.

 

  • Retail. Zde vidím největší mezeru české pošty. Jako firma v oblasti doručování balicích služeb by to měla být zároveň jedna z největších firem, která nabídne doplňkový sortiment zákazníkům, které využívají nejen jejich zasílací služby. Obchody větší či menší rozlohy by měli být na každé větší pobočce pošty s dostatečným množstvích širokého spektra zboží. Zcela oddělené od přepážek a obtěžování zákazníků s nabídkou plyšáků, hasičáků a podobných nesmyslů. Obchody samozřejmě mohou stát jako samostatné jednotky pošty a být samostatným obchodem zabývající se tímto sortimentem.

 

  • E-shop navazuje na předešlý bod. Sortiment by měl být dostupný na eshopu v širší míře, než jaký Česká pošta aktuálně nabízí. Pokud chci zabalit balík a je jedno jestli jako firma nebo babička, která chce poslat upletený svetr vnučce. Pořízení balícího materiálu od České pošty je logickým krokem pro každého, kdo se na něco podobného chystá. A pošta by na to měla být připravená.

 

  • Doručovací a zasílací služby. Nejdůležitější business České pošty s absolutně nedostačujícími a nemoderními službami pro zákazníky. Oblast, kde toho mohou zlepšit opravdu hodně.

 

  1. Samoobslužné pulty na pobočkách. Proč čekat ve frontách na přepážku, když se to dá vyřešit rychle u samoobslužného pultu. Položíte obálku nebo balík na váhu. Naťukáte dodací adresu. Vytiskne se vám štítek, který nalepíte na obálku či balík, zaplatíte hotově, kartou nebo mobilem a hodíte do boxu. V případě balíku odevzdáte u patřičného okénka. Ušetříte čas s vypisováním adresy i štítku, to platí i pro zaměstnance pošty. Podací lístek může vyjet vyplněný automaticky, pokud jej potřebujete. Všichni šetří čas i peníze.
  2. Doručování služby. Je poněkud otravné, když Vám přijde dopis a vy se o tom dozvíte se zpožděním nebo vůbec. K tomu by mohla sloužit mobilní aplikace či email. Mobilní aplikace ušetří finanční prostředky za posílání sms zpráv a vy hned víte, že cestou z práce se musíte zastavit na poštu. Zároveň místo papíru o uložení zásilky ukážete číslo na mobilu. Zde pošta šetří přírodu.
  3. Drony: Česká pošta by měla být jednou z prvních firem v zemi, která bude s tímto novým způsobem doručování experimentovat.

 

  • Mobilní Aplikace. V dnešní době mě trochu překvapilo, že se mi nepodařilo najít užitečnou aplikaci České pošty. Jediné co nabízí je aplikace na online pohlednice, které v době sociálních sítí a emailů postrádají jakýkoliv smysl. Místo toho by mobilní aplikace mohla nabízet užitečné informace jako sledovat zásilku ať už jste jí poslali nebo očekáváte její doručení. Stejně tak sledovat doporučené dopisy, výzvy k vyzvednutí obyčejných dopisů. Aplikace může zároveň sloužit k nepřebernému množství dalších služeb pro zákazníky a komunikaci s Českou poštou.

 

  • Online aplikace/účet. I přesto, že pošta má svůj klientský účet, jeho funkčnost a možnosti se mi zdají zbytečně komplikované. Tento uživatelský i firemní účet může nabízet ledasco a být upraven pro rychlé použití. V účtu byste mohli sledovat dopisy a balíky, podat dopis či balík, mít zde adresy lidí, kterým posíláte dopisy či balíky a ne vždy si jejich adresu pamatujete. Takováto data se mohou hodit, pokud potřebujete poslat něco rychle u samoobslužného pultu na pobočce, nebo v mobilní aplikaci či kdekoliv jinde. Účet může nabízet prodej lístků na různé kulturní akce, mobilní platby, bankovní účet a samozřejmě přístup i do datové schránky. Mohli byste zde zadat přesměrování pošty na vaší novou adresu a zároveň i zaplatit za službu a mnoho dalšího. Služby tak budou více osobní a personalizované. Takovýto účet by mohl být zároveň důvodem, proč se zaregistrovat a využívat služby online i na mobilu a usnadnit si tak život a zbytečnou návštěvu pošty. Služby by měli být dostupné jak pro koncové zákazníky tak i firemní klientelu.

 

  • Zahraniční expanze. Ač to možná bude znít divně, tak i Česká pošta má potenciál expandovat do zahraničí se zajímavými produkty a službami. Pokud se zaměří na online služby, reklamu, podporu e-shopů a samozřejmě doručovací služby její šance by mohli být víc než vysoké. Otázka zní, jestli o to vůbec stojí.

 

  • Směnárna: Pošta pracuje s financemi a otevření směnárny by bylo jeho logickým krokem. Dobře vedená směnárna je opět cestou k dalšímu rozvoji služeb pro zákazníky a samozřejmě i cestou k dalšímu zisku byť doplňkových služeb. I s touto službou by poté mohla expandovat do zahraničí a využít pobočky i pro zasílací služby stejně tak pro jednodušší mezinárodní převod peněz.

 

  • (Ne)bankovní půjčky: I když Česká pošta má svou „banku“, měla by se zkusit spíše zaměřit na vlastní služby než ty outsourcované od ČSOB. I přesto, že takovýto business přináší určitý risk, při dobrém managementu se i tato služba dá zhodnotit ve vlastní prospěch a pohodlnost zákazníků.

 

Ať už poštu využíváte nebo ne či jste zaměstnanci, je tato organizace Českou firmou, která by měla usnadňovat lidem život a poskytovat kvalitní a moderní služby občanům, které bude dobře propagovat a zároveň inovovat. Bohužel to ne vždy však dělá. Obrovský nevyužitý potenciál, který jen tak leží ladem a nikdo s ním očividně nic moc nedělá. Je i s podivem, že jejich generální ředitel bere několik miliony ročně plus benefity za to, že nikdo nevidí žádný výrazný pokrok a mnoho služeb pokulhává za konkurencí. Jako Česká firma vlastněná státem by organizace měla být pro stát výrazným finančním přínosem. Tím nechci říct, že není, ale může vydělávat více s mnohem lepšími službami.

napsal: Lord Charles

foto: Pond5